دانستنی های صنعتی

  • ۰
  • ۰

کابل برق آلومینیومی نوعی سیم یا کابل است که از فلز ساخته شده و دارای خواص ویژه‌ای است که آن را از سایر سیم‌ها برای مصارف الکتریکی بهتر می‌کند. برخی از ویژگی‌هایی که کابل آلومینیومی را برای سیم کشی برق خوب می‌کند، چکش خوار بودن وعدم خوردگی آن است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت کابل آلومینیومی این است که نسبت به سایر انواع سیم‌هایی که در سیم کشی برق استفاده می‌شود، بسیار ارزان‌تر است. 

تفاوت کابل آلومینیومی و مسی

آلومینیوم جایگزین ارزان‌تری برای مس به عنوان رسانا است، اما تقاضا برای مس دائما در حال تغییر است که باعث می‌شود قیمت آلومینیوم بیشتر از قیمت مس در نوسان باشد. این در حالی است که قیمت آلومینیوم همیشه نسبت به مس ثبات بیشتری داشته است. این بدان معناست که اگرچه کابل آلومینیومی ارزان‌تر است، اما به خوبی کابل مسی رسانا نیست. با این حال، از آنجایی که آلومینیوم بسیار سبک‌تر از مس است، حمل و کار با آن آسان‌تر است. علاوه بر این، کابل آلومینیومی بزرگتر از کابل مسی است، به این معنی که می‌تواند به اندازه کابل مسی برق را منتقل کند. 

نکته مورد توجه دیگر استحکام کششی است. مس حدود دو برابر آلومینیوم استحکام کششی دارد، اما با توجه به بزرگتر بودن سیم و وزن سبک آلومینیوم، معمولا این آلیاژ به این میزان سطح کششی نیاز ندارد. از طرفی گفته می‌شود که مس از نظر حرارتی رسانایی بهتر از آلومینیوم دارد که این خاصیت هم هنگامی که اندازه رسانا آلومینیوم بزرگ‌تر شود، تفاوت چندانی بین این دو ایجاد نمی‌کند. مقایسه کنید. 

 

مشخصات کابل‌های آلومینیومی

هنگامی که قصد دارید اندازه وزن یک کابل برق آلومینیومی را به دست بیاورید، باید از سایز مقطع آن اطلاع کافی داشته باشید. در این صورت تنها کافیست سایز مقطع را در ۰.۲۷ ضرب کنید. جواب به دست آمده همان وزن کابل آلومینیوم در هر متر خواهد بود. زمانی که کابل‌ها را از نمایندگی فروش کابل آلومینیومی تهیه می‌کنید؛ حروف اختصاری NA نشان دهنده کابل‌های آلومینیومی است. 

حرف N استاندارد کابل را نشان می‌دهد که بر اساس استاندارد VDE DIN تعیین شده است. حرف A هم به معنای جنس هادی آلومینیومی است که از کلمات Aluminium conductorگرفته شده است. در صورتی که در کابل‌های برق آلومینیومی پس از دو حرف اول شاهد حرف Y بودید، بدانید جنس عایق پی وی سی است. زمانی که شاهد ترکیب حرف و عدد ۲Y بودید، نشانگر جنس عایق پلی اتیلن است. 

در صورتی که شاهد ترکیب حرف ۲X در کابل برق مورد نظر بودید، بدانید که منظور جنس عایق پلی اتیلن مستحکم یا کراس لینک است. لازم است روی این نکته تاکید داشته باشیم که سایز کابل آلومینیوم، بر اساس نوع کابل و کاربری آن متفاوت خواهد بود. 

 

قیمت کابل آلومینیومی

عوامل زیادی در تعیین قیمت کابل‌های برق تاثیرگذار هستند. یکی از دلایل این نوسان قیمت، کیفیت کابل تولیدی است. دلیل دیگر تغییر قیمت‌ها جنس هادی و جنس عایق آن کابل است. وزن سیم کابل و مفتول داخلی آن هم بر این قیمت اثرات مستقیمی دارد. 

گذشته از آن قیمت کابل با سایزهای مختلف نیز فرق دارد. چرا که قیمت کابل آلومینیومی ۴*۳۵ با قیمت کابل آلومینیومی ۲*۶، قیمت کابل آلومینیومی ۲*۱۰، قیمت کابل آلومینیومی ۲*۲۵، قیمت کابل آلومینیومی ۲*۱۶ و یا قیمت کابل ۴*۲۵ آلومینیوم فرق دارد. اما به طور کلی همانطور که گفتیم کابل‌های برق آلومینیومی، قیمت کمتری نسبت به کابل‌های مسی دارند که یک مزیت برتر برای این دسته از کابل‌ها محسوب می‌شود.

  • ۰۱/۱۲/۰۱
  • iransanat sanati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی