دانستنی های صنعتی

  • ۰
  • ۰

کابل زمینی چیست

کابل مسی نوعی کابل برق است که امروزه در صنعت برق برای انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت ساخت سیم و کابل، معمولاً از هادی‌های مختلفی از جمله مس و آلومینیوم استفاده می‌شود که در این میان مس ویژگی‌های بهتری نسبت به آلومینیوم از خود نشان می‌دهد. البته قیمت کابل مسی بیشتر از قیمت کابل آلومینیومی است. مس بهترین رسانای الکتریکی در میان دیگر فلزات است و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. همچنین شکل‌پذیری آن نیز زیاد است یعنی به راحتی به افشان و مفتول تبدیل می‌شود. همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از متخصصان برق به خرید کابل مسی اقدام کنند. این کابل‌ها در انواع مختلف، سطح مقطع‌های گوناگون و تعداد رشته‌های متعدد به بازار عرضه می‌شوند. 

انواع کابل زمینی از نظر سایز

کابل‌ها از نظر سایز نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. کابل زمینی جریان برق را به مدار حمل می‌کند. انواع کابل زمینی موجود تک‌هسته‌ای، دو هسته‌ای، سه هسته و نیم و چهار هسته‌ای هستند که سایز این کابل‌ها 1، 1.5، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 35، 50، 70، 95، 120، 150، 240، 300، 400، 600 و 1000 میلی‌متر مربع است .( در اکثر محتواها و مقالات مندرج در وب در خصوص کابل ها، استفاده از کلمه "هسته" مرسوم نیست و باعث گیج‌شدن مخاطب می‌شود. کابل‌های تک رشته، دو رشته و کابل‌های تک سیم و دو سیم عرف هستند)

کابل تک‌هسته‌ای

کابل تک‌هسته‌ای تنها یک هادی هسته‌ای با اندازۀ بزرگ دارد. از این کابل فقط در سیستم ولتاژ پایین و بالا استفاده می‌شود.

کابل دو هسته‌ای

کابل دو هسته‌ای که توسط هادی دو هسته‌ای تولید می‌شود، تک‌فاز و نول است و در خطوط با ولتاژ پایین به‌کار می‌رود.

کابل سه هسته‌ای

کابل‌های سه هسته‌ای هسته‌هایی سه‌گانه و با روکش رنگی قرمز، زرد و آبی دارند. این کابل‌ها سه‌فاز هستند. کابل‌های سه هسته‌ای در سیستم ولتاژ پایین و بالا استفاده می‌شوند.

 

قیمت کابل مسی زمینی

با یک بررسی کلی می‌توان به رنج و طیف قیمتی کابل مسی زمینی دست یافت. جهت خرید کابل بایستی به موارد زیادی توجه کرد که تاثیر مستقیم بر قیمت آن‌ها دارد؛ مواردی که نشان از مرغوبیت کالا داشت در ادامه می‌آوریم: مسی که در کابل مورد استفاده قرار گرفته باید سطحی براق و روشن داشته باشد. توجه کنید که مس استفاده شده اکسید نشده باشد. اکسید بودن مس نمایانگر نامرغوب بودن کالا است. مسی که اکسیده شده به رنگ سیاه در می‌آید و دیگر براق نیست. همچنین رشته‌های مس نیز بایستی منعطف باشند و بر اثر خمیده شدن، نشکنند. 
قطر سطح مقطع هادی باید در تمامی طول کابل یکنواخت و یکسان باشد. و برابر با سطح مقطعی که در کاتالوگ محصول ادعا شده، باشد. رشته‌های درون کابل باید به شکلی باشد که دقیقاً در میانه و وسط غلاف قرار بگیرند. همچنین توجه کنید که رشته‌ها بایستی به راحتی و آسانی از هم و از غلاف، تفکیک شوند.

  • ۰۱/۱۱/۲۳
  • iransanat sanati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی