دانستنی های صنعتی

  • ۰
  • ۰

کابل شیلد دار به کابل‌هایی گفته می‌شود که دارای یک لایه محافظ داخلی باشند. هدف اصلی شیلد دار کردن کابل‌ها محافظت از سیگنال‌ها و اطلاعات جاری در برابر مشکلات الکتریکی و مکانیکی کابل است. در صنایعی که از ابزار دقیق استفاده می‌شود اگر از کابل‌های شیلددار استفاده نکنند زمانی که کابل‌ها در مجاورت با سایر کابل ها، پاورها و نویزهای الکتریکی قرار بگیرند نمیتوانند اطلاعات دقیق را منتقل کنند. کابل آلومینیومی شیلد دار و کابل کنترل شیلد دار از نمونه‌های آن است. برای شیلد دار کردن کابل می‌توان از فلزات مختلفی مانند مس، آلومینیوم و سایر فلزات رسانا استفاده کرد. این شیلد را باید از طریق لایه بیرونی کابل ایجاد کرد. در مکان‌هایی که دقت در ارسال اطلاعات بسیار مهم است استفاده از این کابل توصیه می‌شود. 

انواع کابل شیلد دار

اساسا کابل‌‎های شیلد دار مانند هر کابل دیگری در انواع مختلف روانه ازار می‌‎شوند که هر کدام از آن‎ها کاربرد و مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند. از جمله انواع کابل‎‌های شیلد دار می‎‌توان به مواردی همچون کابل فویلی، کابل بافته شده، کابل شیلد دار قدرت، کابل شیل دار فرمان و کنترل، کابل شیلد دار افشان و کابل شیلد دار مفتولی اشاره کرد. در ادامه هر کدام از آن‎‌ها را مورد بررسی قرار می‎‌دهیم: 

کابل فویلی

کابل‌‎های فویلی که تولید می‎‌شوند در ساختار خود از یک ورقه نازک مسی و یا آلومینیومی برخوردار است. برای این که قدرت سیم بهتر شود فویل مربوطه را به یک حامل پلی استری متصل می‎‌کنند. در واقع کابل‎‌های فویلی را به نام کابل شیلد دار نواری هم می‎‌شناسند. 

کابل بافته شده

کابل‎‌های بافته شده معمولا در محیط‎‌های صنعتی کاربرد دارند و به صورت شبکه‌ای از سیم‎‌های مسی بافته شده هستند. در واقع کابل‌های بافته شده نسبت به کابل‎ فویلی پوشش کمتر و ضعیف‌تری دارد اما از مقاومت بسیار عالی برخودار هستند. اساسا این کابل می‎‌تواند که ۷۰ الی ۹۰ درصد در مقابل امواج الکترومغناطیسی محافظت را امکان‌پذیر کند. 

کابل شیلددار قدرت

لازم است که کابل‎‌های قدرت دارای شیلد باشند چرا که در شرایطی همچون فضاهای باز، زیر خاک، داخل آب و … استفاده می‎‌شوند؛ بنابراین باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. کاربرد این نوع کابل‎‌های قدرت برای تابلوی توزیع برق است که معمولا برای روشنایی مخابرات و نیروگاه‌ها و … مورد استفاده همگان قرار می‎‌گیرد.

کاربرد های کابل شیلد دار چیست ؟

از این نوع کابل معمولا در مکان هایی استفاده میشود که نویز وجود دارد مثل اطراف دکل های مخابراتی و ارتباطی که کابل ها در معرض بار الکتریکی قرار دارند و یا شدت امواج الکترو مغناطیس بالا است و همچنین در ماشین آلات و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده میشود که در لوله های فلزی و غیر فلزی قابل نصب می باشد.

  • ۰۱/۱۱/۳۰
  • iransanat sanati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی