دانستنی های صنعتی

  • ۰
  • ۰

شاید برای شما نیز سوال باشد که کابل آلومینیومی چیست و دقیقا قرار است چه کاری برای ما انجام دهد. کابل آلومینیوم کابلی است که وظیفه انتقال انرژی در هر موقعیتی که نیاز باشد از سیم کشی برق در خانه‌ها تا کابل کشی هواپیماها را بر عهده دارد. حیطه‌ی کاربرد کابل آلومینیومی بسیار گسترده است و در موقعیت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کابل آلومینیومی با توجه به خواص الکتریکی و مکانیکی که دارد و البته قیمت مناسب آن در مقایسه با کابل‌های مسی، به عنوان یک ماده رسانای جایگزین و البته ایده‎آل شناخته می‌شود. آلومینیوم در مقایسه با مس رسانای الکتریکی ضعیف‎تری است، بنابراین به ندرت در کاربردهای کوچک مانند سیم کشی خانه‌ها و محیط‌های کوچک، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، هنگامی که قیمت مس در ۱۹۶۰ افزایش یافت، سیم کشی آلومینیوم به یک انتخاب مطلوب‌تر و البته مقرون بصرفه‌تر تبدیل شد. 

قبل از تعریف آلومینیوم و تاریخچه‌ی آن، بهتر است بگوییم که هادی چیست؟ در فیزیک و مهندسی برق، هادی جسم یا نوع ماده‌‎ای است که جریان الکتریکی را در یک یا چند جهت هدایت می‌کند. هادی‌های آلومینیومی سیم‎‌های الکتریکی AL و کابل‎‌های الکتریکی AL هستند که با استفاده از عنصر شیمیایی آلومینیوم تولید می‎شوند. هادی آلومینیومی از یک عنصر شیمیایی با نماد Al و عدد اتمی ۱۳ ساخته شده است. سیم هادی آلومینیومی ظاهر متمایزی دارد و فلزی به رنگ سفید نقره‎ای، نرم، غیر مغناطیسی و انعطاف‌پذیر است. 

کاربرد کابل آلومینومی

بهترین کاربرد کابل‌ آلومینیومی، هنگامی است که نیاز به کابل سربار احساس می‌شود. کابل سربار به کابلی گفته می‌شود که معمولا بدون عایق هستند و در فضای معلق و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی این سیم‌ها لخت هستند و راه اندازی و نگهداری کم دردسرتر و کم هزینه‌تری به دنبال دارند. 

خطوط انتقال برق و انتقال نیرو داخل و بیرون شهر که توسط پایه‌های برق و برج‌ها ساپورت می‌شود، شاید واضح‌ترین مثال برای کابل برق سربار باشد. این خطوط نقش مهمی را در سیستم قدرت و انتقال نیرو بر عهده دارند. حال با این اوصاف بهتر است که بدانید کابل‌های آلومینیومی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خطوط سربار محسوب می‌شوند. خصوصا زمانی که بحث ولتاژهای بالا پیش بیاید، هادی آلومینیومی از رسانای مسی پیشی می‌گیرد.

  • ۰۱/۱۱/۲۳
  • iransanat sanati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی