دانستنی های صنعتی

  • ۰
  • ۰

هادی این نوع سیم از جنس مس است و با توجه به نوع سیم می‌تواند به شکل سیم برق مفتولی یا سیم افشان باشد. با توجه به نوع جریانی که از این سیم برای اتصال جریان به زمین استفاده می‌شود، سطح مقطع آن بین ۱.۵ تا ۲۴۰ mm متغیر می‌باشد. از جمله قابلیت‌های سیم ارت می‌توان به حفاظت جان افراد، کارکرد صحیح تجهیزات الکترونیکی، کاهش ولتاژهای خطرناک و مهار جریان‌های اضافه لوازم برقی اشاره نمود. 

سیم ارت به کجا متصل می‌شود؟ 

سیم ارت از یک سمت به لوازم الکتریکی و از طرف دیگر به سیستم لوله کشی آب ساختمان یا چاه ارت وصل می‌شود. بهتر است سیم ارت از طریق چاه ارت به زمین متصل شود. چاه ارت حفره‌ای است که متناسب با میزان رطوبت خاک عمق آن را تعیین می‌کنند. یعنی در بعضی از قسمت‌ها برای رسیدن به رطوبت دلخواه خاک لازم است فقط نیم متر زمین را حفر کنیم در حالی که در قسمتی دیگر مجبور شویم دو تا سه متر حفاری کنیم تا چاه ارت داشته باشیم. 

چاه ارت با زغال، خاک و آهک پر می‌شود و داخل آن یک صفحه مسی بزرگ به صورت عمودی داخل خاک قرار می‌گیرد. این کار موجب می‌شود که زمین رسانایی بالایی داشته باشد و بازدهی سیم ارت به حداکثر میزان برسد. به طور تقریبی می‌توان گفت که همه لوازم الکتریکی و الکترونیکی به سیم ارت احتیاج دارند اما آن دسته از لوازمی که بدنه آن‌ها از جنس فلز یا مواد رسانا است بیشتر به سیم ارت یا اتصال به زمین احتیاج دارند تا موجب برق گرفتگی افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند نشوند. 

نحوه نصب کردن سیم ارت

بهترین و اصولی‌ترین روش برای نصب سیم ارت ساختمان از طریق چاه ارت است که در بخش‌های قبلی تمام مراحل انجام آن را برای شما توضیح دادیم، اما همانطور که از توضیحات داده شده مشخص است، حفر چاه ارت و سیم کشی ارت از داخل ساختمان به درون چاه کار زمان بر و پرهزینه‌ای است، به همین دلیل اکثر افراد به دنبال راه حل اقتصادی‌تر و ساده‌تر برای حل این مشکل هستند. ساده‌ترین روش برای نصب سیم ارت روکش دار در ساختمان این است که از یک رشته سیم معمولی کمک گرفته و یک طرف آن را به وسیله برقی و سر دیگر سیم را به لوله گاز ساختمان اتصال دهیم. با این مدار ساده تخلیه بار الکتریکی جمع شده در لوازم برقی به زمین منتقل می‌شود.

  • ۰۱/۱۱/۱۰
  • iransanat sanati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی